O vysokém tlaku se neustále mluví. A právem. Je totiž významným rizikovým faktorem, který způsobuje hlavně srdečně-cévní onemocnění. Nepříliš povzbudivý je fakt, že vysoký tlak má celých 73 % Čechů. Jak se s ním tedy vypořádat? Nebo ještě lépe – jak se mu dá předcházet?

Třetina lidí, který trpí vysokým tlakem, o svém problému dokonce ani neví. Na vině je především soustavná emoční zátěž, stres, nedostatek pohybu a nevhodná strava, zvlášť v kombinaci se sedavým zaměstnáním, obezita a dědičnost. U 90 % osob s vysokým tlakem příčina není přesně známá. Ví se ale například, že muži jsou k němu dvakrát náchylnější než ženy.

Kdy jde o hypertenzi?

Normální krevní tlak se pohybuje kolem hodnot 120-139 (systolický tlak) a 80-89 (diastolický tlak). Naměřené hodnoty se udávají ve starých jednotkách mm Hg, což jsou milimetry na rtuťovém sloupci. Jistě si vzpomenete na staré tlakoměry, které na této bázi fungovaly.

Zatímco nižší hodnoty nejsou nijak zdraví ohrožující (i když nemusí být zrovna příjemné), vyšší hodnoty mohou znamenat problém. Jak velký problém to je, prozradí to, jaký tlak si v klidovém stavu naměříme. Mírně vysoký tlak je od 140/90 mm Hg. Tady už bychom se měli mít na pozoru, protože právě tyto hodnoty mohou znamenat budoucí zdravotní komplikace.

Co všechno může způsobit vysoký krevní tlak

Ne nadarmo už od začátku říkáme, že vysoký krevní tlak je strašák. Moderní doba si žádá své oběti a západní civilizace neustále nemá čas, a to ani na svoje zdraví. Proto místo procházky do práce jezdíme autem, podceňujeme aktivní odpočinek a stres bereme jako automatickou součást života. Pak nás ale začne trápit vysoký tlak. S ním se může pojit:

  • ukládání cholesterolu do cévních stěn (ateroskleróza), které může mít za následky třeba mrtvici,
  • poškození nebo selhání ledvin,
  • infarkt myokardu,
  • srdeční selhání,
  • zhoršení zraku,
  • demence
  • a u mužů potíže s erekcí.

Na co si dávat pozor a jak vysokému tlaku přecházet?

Už jsme zmínili, které rizikové faktory hrají při výskytu vysokého tlaku roli. Podívejme se na ně teď ještě trochu blíž. Zatímco s dědičností toho moc nezmůžeme, ostatní se dají ovlivnit.

Nevhodný jídelníček

Tady bývá na vině vysoký energetický příjem, který vede k nadváze. Řešením je rozumně ho snížit. Součástí snižování energetického příjmu může být pohyb, klidně i jen chůze. Ta je zdravá a pro lidské tělo maximálně přirozená.

Kromě nadbytečných kalorií a následné nadváhy nebo obezity je důležité taky myslet na to, kolik soli ve stravě přijímáme. Dospělý člověk by jí měl denně získat maximálně 5 gramů. Alarmující je, že každý Čech průměrně zkonzumuje denně 3x tolik. Nadměrná konzumace soli přitom nezpůsobuje jen vysoký krevní tlak, ale taky může vést k rakovině žaludku, vzniku ledvinových kamenů nebo k astmatu.

Nedostatek pohybu

Říká se, že člověk by měl denně ujít aspoň 5 kilometrů, což je asi 10 tisíc kroků. Ideální je chodit do práce pěšky, pokud ji máte v docházkové vzdálenosti, nebo ve městě vystoupit o stanici hromadné dopravy dřív a projít se. Nad to je vhodný jakýkoli sport, který člověka baví a u kterého vydává energii, čímž nakonec snižuje onu bilanci mezi energetickým příjmem a výdejem.

Smutné je, že podle průzkumu z roku 2018 pravidelně sportuje jen 5 % Čechů (!) a jen 32 % sportuje aspoň 1x týdně. Evropský průměr přitom činí 40 %.

Stres

Vyhnout se stresu, to se sice snadno řekne, ale hůř provede. Podle všeho zatím není prokázáno, že spolu stres a vysoký tlak přímo souvisí. Jisté ale je, že hormony, které tělo produkuje během stresu, mohou vysoký tlak způsobovat. Jako řešení se opět nabízí fyzická aktivita. Podle odborníků stačí 3x týdně 30 minut pohybu a se stresem se vyrovnáte mnohem lépe než bez pohybu.

Kouření

Tabák je pro tělo velmi neprospěšný, to víme asi všichni. Jedním z důvodů je právě to, že situaci s vysokým tlakem může ještě zhoršit. Proto by každý, kdo se s touto zdravotní komplikací potýká, měl omezit kouření.

Jak si měřit tlak? Pravidelně a v klidu

Když přijdete k lékaři a on nebo sestřička vám začne měřit tlak, určitě vám naměří o něco vyšší hodnoty, než jaké byste si naměřili sami doma. Jde o jeden z příznaků tzv. syndromu bílého pláště. Nebojte se, tlak si můžete kontrolovat i doma, a to pomocí digitálního tlakoměru. Ideální je pořídit si ho ve zdravotnických potřebách nebo v lékárně, takové měřiče bývají spolehlivé.

Tlak si změřte několikrát za sebou s odstupem času. Pro spolehlivější výsledky si ho můžete změřit několikrát během 24 hodin. Před každým měřením ale určitě buďte aspoň 10 minut v klidu, bez aktivity, aby mělo tělo čas a možnost srovnat se po případném předchozím pohybu.

Pokud se u vás opakovaně prokáže vyšší tlak, bude nejlepší zajít k lékaři a řešit to s ním, případně podstoupit další vyšetření, která ukážou, co je třeba řešit.